HomeCuprinsMarketmakerAutor


 

    5.    Comerţul electronic in România

 

 

O privire obiectivă asupra comerţului electronic in România dezvăluie starea incipientă în care se află acesta.Există puţine magazine virtuale in adevăratul sens al cunvântului (site-uri unde se pot comanda produse).Foarte multe site-uri care se pretind a fi de comerţ electronic nu fac decât să descrie oferta companiei şi să ofere datele necesare contactării ulterioare a societătii ,fără a da posibilitatea de a comanda produsele şi a le plăţi on-line.Principalele produse comercializate de magazinele virtuale româneşti sunt echipamentele informatice ,hardware ,software ,echipamentele de uz casnic ,carţile şi muzica.Din păcate România se află într-o poziţie net inferioară ,în acest domeniu,atât faţă de ţările vestice,cât si faţă de celelalte ţări din estul Europei.

Cu toate acestea ,impactul comerţului electronic este în creştere.Numărul calculatoarelor personale ,numărul abonaţilor la Internet,telefonia mobilă,laţimea de bandă pe Internet,numărul utilizatorilor cardurilor,cheltuielile IT ale întreprinderii sunt în creştere rapidă.Piaţa românească are din ce in ce mai multe aplicaţii de afaceri electronice ,guvernare electronică,invaţare la distantă ,telemedicine,aspecte care justifică afirmatia potrivit căreia comerţul electronic in Romania dispune de certe perspective de dezvoltare.

O imagine cât mai complexă a comerţului electronic în România necesită efectuarea unor precizări distincte cu privire la serviciile financiare existente ,încrederea în calitatea produselor şi principalele probleme cu care se confruntă această formă de comerţ.

 

Scopul utilizării Internet-ului

Numărul persoanelor(in procente)

Servicii e-banking

5%

Cumpărări

6%

Documentare

9%

Curs actâţiuni

10%

Verificare agendă

10%

Ştiri sportive

13%

Comunicare cu autoritaţi

18%

Căutare job-uri

20%

Citirea ştirilor

28%

Informare evenimente

40%

Folosire chat

40%

Utilizare e-mail

55%

 

 

 

 

Apărut in România la sfârşitul lui 1999 şi cunoscând un punct de creştere foarte important până în prezent, comerţul electronic este aproape de începutul fazei de maturizare.Chiar dacă acum se înregistrează o crestere foarte mare in comerţul electronic, puţine e-magazine vor supravieţui acestei perioade de tranziţie, iar peste 3-4 ani vom putea vorbi de o piaţă de ecommerce stabilă.

Primele 10 site-uri de comerţ electronic din România

Cel mai folosit sistem de monitorizare web în România este www.trafic.ro.Conform acestui site, topul primelor 10 site-uri de comerţ electronic,la sfârşitul lunii noiembrie 2006, arăta astfel:

 

 

www.okazii.ro

www.okazii.ro

 licitaţii online

www.emag.ro

www.emag.ro

computere, gsm, electronice şi accesorii

 

www.price.ro

www.price.ro

comparaţii între produsele oferite de diverse magazine online

 

www.librarie.net

www.librarie.net

librărie şi anticariat online

 

www.dol.ro

www.dol.ro

magazin de media (carte, muzică, film), IT si papetărie

 

www.shopmania.ro

www.shopmania.ro

comparatii între diverse oferte ale magazinelor online

 

www.culinar.ro

www.culinar.ro 

super-market online pentru produse alimentare şi de igiena

 

www.dc-shop.ro

www.dc-shop.ro

magazinul online al firmei Depozitul de Calculatoare

 

www.domo.ro

www.domo.ro

magazin online de produse electrocasnice, electronice si IT&C

 

www.ultrapro.ro

www.ultrapro.ro

magazinul online al firmei UltraPro

 

O dovadă de maturitate a comerţului electronic in România este prezentă in top 10 a două site-uri price.ro şi shopmania.ro care oferă un sistem de comparare a produselor oferite de diverse magazine online. Aceste sisteme sunt foarte populare şi în tările dezvoltate şi reprezintă, asa cum spuneam, o dovadă de maturitate, din partea celor care cumpăra online.
            Un alt aspect important este reprezentat de prezenta între primele zece site-uri de comerţ electronic a nu mai puţin de patru magazine online care comercializează produse IT, electronice, telefoane şi/sau electrocasnice. Chiar cinci site-uri dacă ţinem cont şi de
dol.ro (care oferă şi astfel de produse). În concluzie, se observă magazinele online care oferă produse IT au cea mai mare căutare în spaţiul virtual românesc. Aceasta ne confirmă faptul că în România Tehnologia Informaţiei ocupă un loc foarte important şi cei care dispun de un PC în general sunt primii care apelează cu mai multă încredere la aceste servicii.
            Poziţia in top 10 a site-ului
librarie.net, dar şi a site-ului dol.ro, ne confirmă că sunt la mare căutare pe internet cărtile. De ce? Foarte simplu. În România, cel mai dezvoltat sistem de plată este cel ramburs. Produsele se trimit prin colet poştal şi plata se face în momentul ridicării coletului de la poşta. Evident, cărtile, cd-urile, dvd-urile se incadrează cel mai bine in acest tip de comerţ.
            Liderul detaşat, cel putin în această perioadă a anului, este site-ul
okazii.ro. Site-ul a fost lansat de netBridge Investments în aprilie 2000, ideea de baza constând în oferirea unui mediu în care să fie posibilă vânzarea şi respectiv cumpărarea la cel mai bun preţ de diverse articole. Este bine cunoscut site-ul ebay.com, bazat pe acelaşi principiu.
            În topul magazinelor online din România, găsim şi site-ul
culinar.ro prin intermediul caruia găsim servicii de livrare mâncare la domiciliu, firme de catering. Dacă suntem foarte ocupaţi sau de ce nu, foarte comozi, putem apela la una dintre firmele prezente pe site care să ne ajute cu achiziţionarea produselor de care avem nevoie.